Waarom afvallen echt gevaarlijk kan zijn

De 3 redenen waarom afvallen echt gevaarlijk kan zijn
Afvallen met een jojo-effect betekent niet alleen gewichtstoename op de lange termijn, maar ook een hogere kans op dodelijke ziektes zoals kanker. Dit blijkt uit een gepubliceerd onderzoek in The American Journal of Epidemiology. 

Waarom je dit rapport helemaal moet doorlezen:

  • Het aandachtig bestuderen van dit rapport kan de kans op een dodelijke ziekte drastisch doen afnemen.
  • Met de kennis uit dit rapport zal je makkelijker, sneller en veiliger gewicht verliezen.
  • In dit rapport staat voor €1.340.000,- aan hoogwaardig wetenschappelijk onderzoek.
  • In dit rapport worden gerespecteerde wetenschappelijke bronnen in begrijpbare taal toegelicht.
  • Leer hier meer over het 7×7 receptenboek.

Wat je in dit rapport allemaal kunt vinden:

  • Hoe verkeerd afvallen de stervingskans verhoogt.
  • De drie sleutels tot veilig en snel gewichtsverlies.
  • Hoe verkeerd sporten juist kan leiden tot vetopslag i.p.v vetverbranding.
  • Hoe verkeerd sporten kan leiden tot een afname in de lengte van het mannelijk geslachtsdeel.
  • Hoe een verkeerd dieet kan leiden tot Alzheimer, onvruchtbaarheid en het afsterven van honderdduizenden cellen in je lichaam.
  • Waarom overgewicht je hart en bloedvaten zeer kwetsbaar maakt en hiermee de kans vergroot op een hartaanval.
  • Waarom 80% van type 2 diabetes (suikerziekte) patiënten overgewicht hebben op het moment van diagnose.
  • Hoe je de kans op overlijden door dodelijke ziektes kunt halveren.
  • Wat een vette lever te maken heeft met overgewicht en hoe dit je kans, om te overlijden binnen 25 jaar met 30% doet stijgen.
  • Waarom mensen tussen de 40 en de 50 met overgewicht gemiddeld 40% kans hebben om binnen 20 jaar overlijden.
  • Leer hier meer over het 7×7 receptenboek.

De 3 redenen waarom afvallen echt gevaarlijk kan zijn:

Afvallen op de verkeerde manier werkt averechts, of erger nog het kan serieuze gezondheidsrisico’s met zich mee brengen met zelfs de dood als gevolg. In sommige gevallen zijn deze gezondheidsrisico’s geen kwestie van jaren, maar een kwestie van maanden.

Leer hier meer over het 7×7 receptenboek.

#1: Te snel afvallen

Te snel afvallen (middels een crash dieet bijvoorbeeld) verhoogt de kans op galstenen. Volgens de Cleveland Clinic (Lerner Research Institute) zorgt het vet metabolisme voor extra cholesterol in het lichaam. Een verhoogt cholesterol niveau veroorzaakt een verhoogde kans op galstenen. Galstenen zijn een serieus gezondheidsprobleem en verhogen de kans op een vroegere dood. Daarnaast staat een hoog cholesterol gehalte ook bekent om verhoogde kans op hart en vaatziekten (nog steeds de nummer één doodsoorzaak in westerse landen).

Door snel gewichtsverlies, op een verkeerde manier, ontstaat er een verhoogde verhouding tussen de, vaak onbekende, alpha-2 en beta-2 receptoren in het vetweefsel. A-2 en b-2 receptoren zijn de hoofd lipolyse receptoren, deze hebben interactie met de catecholamines (adrenaline en noradrenaline). Deze verhouding zorgt voor hardnekkig lichaamsvet dat zeer moeilijk te verbranden is. Dit proces uit zich vaak in hangende huid vellen die enkel door een chirurgische ingreep verwijderd kunnen worden. Verkeerd snel afvallen veranderd in onmogelijk afvallen.

Het is zeker mogelijk om snel af te vallen. Het is dan wel belangrijk dat je precies begrijpt hoe je lichaam werkt. Snel afvallen is spelen met vuur, je moet heel goed weten wat je aan het doen bent.

Leer hier meer over het 7×7 receptenboek.

#2: Te weinig en verkeerd eten

Veel diëten raden aan bepaalde voedselgroepen niet te eten. Een complete voedselgroep uitsluiten zorgt bijna altijd voor tekorten van bepaalde mineralen en vitaminen die op hun beurt desastreuze en blijvende gevolgen kunnen hebben voor je gezondheid. Tekorten die in veel diëten voorkomen zijn het tekort aan ijzer, vitamine B12 en vitamine E.

  • Een tekort aan ijzer resulteert in een tekort aan hemoglobine en hierdoor kan er niet voldoende zuurstof naar vitale organen getransporteerd worden. Als een gevolg van zuurstof tekort sterven dan dagelijks honderdduizenden cellen van vitale organen af.
  • Een tekort aan vitamine B12 lijdt tot geheugenproblemen en op den duur tot serieuze psychologische problemen. Zo is er een verhoogde kans op Alzheimer.
  • Eet tekort aan vitamine E via je voeding resulteert voor mannen (en in mindere mate voor vrouwen) direct in een verlaging van de vruchtbaarheid. En voor langere periodes kan dit zelfs lijden tot permanente onvruchtbaarheid.

Weet jij wel of je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt? Het uitsluiten van voedselgroepen in combinatie met de als maar dalende voedingsstoffen in ons dagelijks voedsel is vragen om problemen. Wist je bijvoorbeeld dan in de spinazie van vandaag de dag 60x minder voedingsstoffen zitten dan 50 jaar geleden!

IJzer is spinazie

Afvallen kan een obsessie worden en lijden tot anorexia, boulimia of een andere eetstoornis. Onderschat dit niet, dit kan iedereen overkomen. Er zijn genoeg verhalen van vrouwen en mannen, die door hun omgeving zowel knap als intelligent gevonden werden, die overleden zijn aan een eetstoornis. Eetstoornissen hebben het hoogste overlijdensratio van alle geestelijke ziektes. Mensen die zich enigszins onzeker voelen over hun lichaam hebben de grootste kans om een eetstoornis op te lopen. Als je onzeker bent over je lichaam, kijk hier dan voor uit en lees verder.

Leer hier meer over het 7×7 receptenboek.

#3: Te veel sporten

Bij gewichtsverlies of afvallen denken veel mensen direct aan hardlopen en andere zware duursporten. De meeste van deze duursporten zijn zeer schadelijk voor je lichaam en doen meer kwaad dan dat ze goed doen. Het beoefenen van duursporten met een hartslag boven de 75% van je maximum legt een enorme hoeveelheid stress op je lichaam. De meeste mensen die proberen af te vallen trainen de gehele training boven de 75% van hun maximum hartslag. Alhoewel een duursport training met een hartslag van boven de 75% van je maximum niet heel erg zwaar zal zijn, brengt dit op lange termijn een hoop problemen met zich mee op het vlak van stofwisseling, stress management, immuunsysteem functionaliteit en je algehele gezondheid. Een aantal effecten van zware duursporten zijn hieronder opgesomd.

Honger: gewicht toename en hartklachten

Met het toenemen van de intensiteit van je duursport training veranderd de brandstof van vet, bij een inspanning met een hartslag van minder dan 75% van je maximale hartslag, in een toenemende hoeveelheid van glucose boven de 75% van je maximale hartslag. De opgebruikte glucose zorgt voor een tekort in de bloedbaan, dit zend een zeer sterk ‘honger’ signaal naar de hersenen.

Je lichaam heeft behoefte aan nieuwe koolhydraten en laat de vetreserves in je lichaam onaangetast. Daarnaast heeft ons lichaam de neiging om dit glucose tekort over te compenseren, we eten dan meer dan we echt nodig hebben. De voeding die we wel eten, maar eigenlijk niet nodig hebben (de overcompensatie) wordt dan opgeslagen als lichaamsvet.

Als je, je dieet niet aanpast dan is het vrijwel onmogelijk om af te vallen met duursporten. De kans is erg groot dat je, ondanks al je tijd en moeite, zelfs gewicht aankomt, je insuline gevoeligheid verhoog en zo een verhoogde kans op serieuze (Ischemische) hartklachten krijgt.

Slijtage van gewrichten

Langdurige periodes van zware inspanning leiden tot slijtage van gewrichten. Duursporten is het (bijna) oneindig herhalen van een eenzijdige beweging. Dit zorgt voor slijtage en een zeer hoge kans op hardnekkige blessures. Als jij veel hardloopt is er een kans dat delen van je heupen, knieën en enkels al helemaal versleten zijn zonder dat je dit nu in de gaten hebt. Je zal hier in de toekomst onvermijdelijk en onverbiddelijk mee geconfronteerd gaan worden.

Cortisol: vetopslag en veroudering

Langdurige periodes van zware inspanning leiden tot productie van het schadelijke stress hormoon cortisol en versnelt het verouderingsproces van je lichaam. Duursporters hebben dan ook een chronisch hoger cortisol niveau. Als je een hoog cortisol niveau hebt dan slaat je lichaam meer vet op in plaats van het te verbranden. Daarnaast heeft cortisol ook nog eens een katabolisch effect op het lichaam. Dat betekend dat het delen van het lichaam afbreekt om aan energie te komen.

Oxidatie: oorzaak van dodelijke ziektes

Duursporten zorgt voor Oxidatieve stoffen in het lichaam. Deze Oxidatieve stoffen veroorzaken ontstekingen in je lichaam, inclusief je brein, hart, darmen en voortplantingsorganen. Chronische ontstekingen in het lichaam zijn in verschillende studies verbonden met vetopslag, hart en vaatziekten, suikerziekte, astma en zelfs kanker.

Zwak immuunsysteem

Onderzoek toont aan dat langdurige periodes van zware inspanning leiden tot een tijdelijke vermindering van de diverse aspecten van het immuunsysteem.

Laag Testosteron niveau

In een studie gepubliceerd in “The Canadian Journal of Applied Physiology”, wordt beschreven hoe volwassen mannelijke ratten na het systematisch beoefenen van duursporten een verlaagt testosteron niveau hadden en er een kleiner geslachtsdeel aan over hielden. In de studie werden geen veranderingen in het gewicht gevonden van de ratten na 4 weken lang zware duursport sessies.

Op een verkeerde manier afvallen door te veel en verkeerd te sporten kan leiden tot vetopslag i.p.v. vetverbranding, ontstekingen in je lichaam, slijtage aan je gewrichten, spierweefsel afbraak door cortisol, hart en vaatziekten, suikerziekte, astma, kanker, een zwakker immuunsysteem, verlaagt testosteron niveau en een afname in de lengte van het mannelijke geslachtsdeel. Op een goede manier sporten is heel gezond en kan je helpen snel, gemakkelijk en efficiënt af te vallen. Het is alleen wel belangrijk dat je dit op de juiste manier doet anders werkt het averechts en heb je kans op veel ergere gezondheidsproblemen.

Overgewicht is veel gevaarlijker en een veel groter probleem dan we aanvankelijk dachten

  • 54 % van de 7,3 miljoen volwassen Nederlandse mannen heeft overgewicht, in 1981 was dit slechts 37% van de 5,9 miljoen.
  • 44% van de 7,3 miljoen volwassen Nederlandse vrouwen heeft overgewicht, in 1981 was dit slechts 29% van de 5,9 miljoen.
  • Dit percentage is de afgelopen 30 jaar flink gestegen en lijkt voorlopig nog niet te stoppen. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gelooft dat over tien jaar overgewicht wereldwijd het belangrijkste medische probleem is.
  • Naar mate mensen ouder worden neemt overgewicht toe. Als je nu overgewicht hebt is de kans aanzienlijk dat dit over enkele jaren alleen maar erger is geworden.
  • 95% van de mensen die probeert af te vallen is, ondanks al de tijd en moeite, na vijf jaar weer terug op het oude gewicht.
  • Wereldwijd sterven er jaarlijks 274.000 mensen aan kanker als direct gevolg van overgewicht.
  • Wetenschappers voorspellen dat de groei van het aantal mensen met overgewicht zal leiden tot een grote stijging van het aantal gevallen van kanker.
  • Uit onderzoek blijkt dat tien kilo afvallen na de overgang samenhangt met 60% minder kans op kanker.

Overgewicht is een nationale ramp aan het worden. Des te langer je overgewicht hebt, des te groter de kans op ernstige gezondheidsproblemen. Elke dag telt.

Niet alleen de mate van overgewicht zorgt voor toename van sterfte, ook de duur van overgewicht verhoogt de kans op sterfte. Onderzoek aan de Monash Universiteit in Australië en de Universiteit van Kopenhagen over bijna 50 jaar toont aan dat mensen die meer dan 15 jaar met overgewicht leven 3 keer zo veel kans op sterfte hebben, dan mensen zonder overgewicht. Dit geld voor mensen met veel overgewicht, maar ook voor mensen met slechts enkele kilo’s overgewicht. Voor mensen uit het onderzoek die 5 tot 15 jaar met overgewicht leefden, verdubbelde de kans op sterfte. Het onderzoek toont ook aan dat elke twee jaar dat een persoon met overgewicht leeft (ook al is het maar een paar kilo), de kans op sterfte met 6 tot 7% toeneemt.

In een studie door Whitlock G, Lewington S, Sherliker P, Clarke R, Emberson J, et al.  wordt aangetoond dat een persoon met overgewicht gemiddeld 3 tot 4 jaar eerder sterft. Voor extreme gevallen loopt dit wel op tot 10 jaar.

Leer hier meer over het 7×7 receptenboek.

Overgewicht en Kanker

Lichaamsvet is niet passief zoals veel mensen denken. Lichaamsvet is bijzonder actief het beïnvloed de hormonen insuline, testosteron en oestrogeen. Deze hormonen zijn heel gevoelig en hebben een sterke connectie met kanker.

Of een vrouw borstkanker ontwikkelt, bijvoorbeeld, hangt nauw samen met de effecten van het hormoon oestrogeen. In de overgang vermindert de productie van oestrogeen, waarna de enige bron van dit hormoon het vetweefsel is. Meer lichaamsvet betekent meer oestrogenen en dus meer kans op de ontwikkeling van borstkanker.

Dit wordt bevestigd in een in 2008 gepubliceerd onderzoek in British Journal of Medicine and Medical Research. De studie concludeerde dat vrouwen met overgewicht en verhoogde oestrogeen niveaus (door veel lichaamsvet) twee tot drie keer zo vaak borstkanker krijgen.

Mensen met overgewicht hebben niet alleen een verhoogde kans op borstkanker, ook bleek in een studie van 2005 tot 2012 door Western Australian Institute for Medical Research dat vrouwelijke darmkanker patiënten met overgewicht twee keer zoveel kans hebben te overlijden dan patiënten met een normaal gewicht.

Hart en bloedvaten

Overgewicht wordt geassocieerd met een verhoogt risico van sterfte door Ischemische hartklachten. In een studie van 1.2 miljoen vrouwen, kregen binnen 4 jaar 32.465 vrouwen ernstige of acute aandoeningen aan hart en bloedvaten. Naar mate het BMI (=hoeveelheid overgewicht) toenam, nam de kans op ernstige of acute aandoeningen aan hart en bloedvaten ook toe. De kans voor mensen met een BMI van normaal gewicht (BMI van 20) was 9%, de kans voor mensen met licht overgewicht (BMI van 25) was 11,2%, de kans voor mensen met overgewicht (BMI van 30) was 13,8% en de kans voor mensen met ernstig overgewicht (BMI van 35) was 16,9%. Van een BMI van 20 naar 35 verdubbeld dus bijna de kans op ernstige of acute aandoeningen aan hart en bloedvaten.

Suikerziekte

Uit cijfers van het CBS blijkt dat, in de periode van 2004-2006, 2,2 procent van de mensen zonder overgewicht diabetes had, van de mensen met ernstig overgewicht was dit percentage maar liefst 12,3 procent (bijna 6x zo veel).

Kansopsuikerziekte

Suikerziekte is een ware epidemie aan het worden. Het percentage zwaarlijvige ouderen met suikerziekte is van 1989–1991 tot 2004-2006 bijna verdrievoudigd.

Ouderen met suikerziekte

Kans op suikerziekte in Deens studie onder 6.502 mannen tussen de 22 en 55 jaar neem gemiddeld 1.19 toe per eenheid BMI, tussen de 1.16 en de 1.22. Normaal gewicht is 5%, overgewicht is 13% en ernstig overgewicht is 27%. Mensen met ernstig overgewicht hebben dus meer dan 7x zoveel kans op suikerziekte dan mensen met een normaal gewicht.

Suikerziekte

De oplossing: De drie sleutels tot makkelijk, snel en veilig gewichtsverlies

Overgewicht zorgt niet alleen voor fysieke ongemakken en in sommige gevallen voor een onzeker uiterlijk, het is ook nog eens levensgevaarlijk. Hier zijn de drie sleutels tot makkelijk, snel en veilig gewichtsverlies.

#1: Beweeg, til en sprint

Zoals je in dit rapport hebt gezien verhoogt duursport de kans op serieuze gezondheidsproblemen. Bewegen met een lage hartslag (zoals lopen en rustig fietsen), korte en intense krachttraining en sprint sessies zijn daarentegen ontzettend gezond en zorgen voor razendsnel gewichtsverlies. (Door dagelijks 45 minuten te bewegen halveer je ook nog eens de kans op alle dodelijke ziektes.)

Leer hier meer over het 7×7 receptenboek.

#2: Eet anders, niet minder

Het gaat er niet om dat je jezelf gaat uithongeren. Pak overgewicht bij de oorzaak aan en laat je lichaam het vanzelf oplossen. De echte oorzaak van overgewicht is ongezonde voeding.

  • Elimineer suikers, granen en transvetten;
  • Verminder inname van koolhydraten en;
  • Maak groenten en gezonde vetten de basis van je dieet.

Voedingsrijke groente smoothies zijn een perfecte methode om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen en zo gewichtsverlies te stimuleren.

Leer hier meer over het 7×7 receptenboek.

#3: Ontgiften en je lichaam van binnen ‘schoon’ houden

Waar we in het rapport niet echt op zijn ingegaan, zijn de enorme hoeveelheid gevaarlijke stoffen in het eten vandaag de dag. Deze stoffen ontregelen een hoop processen in je lichaam. Samen met de dagelijkse stress maken deze stoffen het zeer moeilijk tot onmogelijk om af te vallen. Groente smoothies zijn een ideale methode om je lichaam te ontgiften.

Leer hier meer over het 7×7 receptenboek.

De ideale voeding om af te vallen

Voeding en voldoende bewegen zijn de twee componenten die jou gaan helpen afvallen. Voeding zorgt voor ongeveer 70% van het gewichtsverlies en voldoende bewegen voor ongeveer 30% van het gewichtsverlies. Gezond en ontgiftend eten zijn dus het aller belangrijkst als je wilt afvallen. Het is dus een kwestie van elke dag de juiste voeding eten. En dat kan best moeilijk zijn.

Gezond eten is de sleutel tot vetverbranding en gewichtsverlies.

Na lang onderzoek heb ik een lijst samengesteld van voedsel dat je helpt vet te verbranden en hierdoor snel en gemakkelijk af te vallen.

Als jij makkelijk en veilig gewicht wilt verliezen dan wil ik je graag hier op het einde van dit rapport één concrete actie stap geven om direct te beginnen met afvallen.

Als jij gemakkelijk wilt afvallen is het belangrijk dat je enkel voedsel eet dat je helpt afvallen. Het is natuurlijk ontzettend belangrijk dat de gerechten ook erg lekker zijn. Voor een klein bedrag kun je via de onderstaande link mijn receptenboek bestellen. Let op: dit is niet voor mensen die afvallen liever op de ouderwetse manier doen.

De overheerlijke en gezonde recepten uit het receptenboek pakken zowel punt 2 en punt 3 van de drie sleutels van gewichtsverlies aan. Je krijgt zo de juiste voedingsstoffen binnen terwijl je, je lichaam ontgift van de groene smoothie recepten in het boek. Je kunt deze overheerlijke en makkelijke gerechten dagelijks eten, en zo gezond en snel afvallen, zonder dat je er veel moeite voor hoeft te doen.

Bekijk de website hieronder voor meer informatie.

Leer hier meer over het 7×7 receptenboek.

Gebruikte wetenschappelijke bronnen:

Whitlock G, Lewington S, Sherliker P, Clarke R, Emberson J, et al. (2009) Body-mass index and cause-specific mortality in 900 000 adults: collaborative analyses of 57 prospective studies. Lancet 373: 1083–1096.

Kessopoulou E, Powers HJ, Sharma KK, Pearson MJ, Russell JM, Cooke ID, Barratt CL. A double-blind randomized placebo cross-over controlled trial using the antioxidant vitamin E to treat reactive oxygen species associated male infertility. Fertility and Sterility [1995, 64(4):825-831]

Song YM, Sung J, Smith GD, Ebrahim S (2004) Body mass index and ischemic and hemorrhagic stroke: A prospective study in Korean men. Stroke 35: 831–836.

Jana, K., Samanta, P., Manna, I., Ghosh, P., Singh, N., Khetan, R., Ray, B. Protective Effect of Sodium Selenite and Zinc Sulfate on Intensive Swimming-Induced Testicular Gamatogenic and Steroidogenic Disorders in Mature Male Rats. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism. October 2008. 33(5), 903-914.

Marzatico, F., Pansarasa, O., et al. Blood Free Radical Antioxidant Enzymes and Lipid Peroxides Following Long-Distance and Lactacidemic Performances in Highly Trained and Aerobic and Sprint athletes. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness. 1997. 37, 235-239. 

http://www.monash.edu.au/news/show/length-of-obesity-linked-with-mortality

Robert Clarke, MD; A. David Smith, DPhil; Kim A. Jobst, DM; Helga Refsum, MD; Lesley Sutton, BSc; Per M. Ueland, MD. Folate, Vitamin B12, and Serum Total Homocysteine Levels in Confirmed Alzheimer Disease. Arch Neurol. 1998;55(11):1449-1455.

American Journal of Psychiatry, Vol. 152 (7), July 1995, p. 1073-1074, Sullivan, Patrick F.

Shojaei, E.A., Farajov, A., et al. Effect of moderate aerobic cycling on some systemic inflammatory markers in healthy active collegiate men. Jan 2011, PubMedID:2140-3796

Skoluda, N., Dettenborn, L., et al. Elevated Hair Cortisol Concentrations in Endurance Athletes.Psychoneuroendocrinology. September 2011. Published Ahead of Print.
Gleeson, Michael. Immune Function in Sport and Exercise. Journal of Applied Physiology. February 2007. 103(2), 693-699.

http://my.clevelandclinic.org/disorders/gallstones/dd_overview.aspx

Boyle T, Fritschi L, Platell C, Heyworth J. Lifestyle factors associated with survival after colorectal cancer diagnosis. British Journal of Cancer, (20 June 2013).

Morten Schmidt, Sigrun A Johannesdottir, Stanley Lemeshow, Timothy L Lash, Sinna P Ulrichsen, Hans Erik Bøtker, and Henrik Toft Sørensen. Obesity in young men, and individual and combined risks of type 2 diabetes, cardiovascular morbidity and death before 55 years of age: a Danish 33-year follow-up study. BMJ Open. 2013; 3(4): e002698.

http://www.foxnews.com/health/2011/03/01/gallstones-earlier-death-linked/

Manna, I., Jana, K., Samanta, P. Intensive Swimming Exercise-Induced Oxidative Stress and Reproductive Dysfunction in Male Wistar Rats: Protective Role of Alpha-Tocopherol Succinate. Canadian Journal of Applied Physiology. April 2004. 29(2), 172-185.

Mostafa A. Abolfotouh, Omalkhair Abulkhair, Suha E. Sbitan, Fasih Ahmad and May N. Al-Muammar. Dietary Fat Intake, Serum Estrogen Level and Obesity as Risk Factors of Breast Cancer in Saudi Females: A Case-Control Study. British Journal of Medicine and Medical Research, ISSN: 2231-0614,Vol.: 3, Issue.: 3 (July-September).

Cakir-Atabek, H., Demir, S., Pinarbassili, R., Bunduz, N. Effects of Different Resistance Training Intensity on Indices of Oxidative Stress. Journal of Strength and Conditioning Research. September 2010. 24(9), 2491-2498.

Primal Blueprint, Mark Sisson

Walsh, N., Gleeson, M., et al. Position Statement. Part One: Immune Function and Exercise. Exercise Immunology Review. 2011. 17, 6-63

Shojaei, E., Farajoy, A., et al. Effect of Moderate Aerobic Cycling on Some Systemic Inflammatory Markers in Healthy Active Collegiate Men. International Journal of General Medicine. January 2011. 24(2), 79-84.

Dexter Canoy, Benjamin J Cairns, Angela Balkwill, F L Wright, Jane Green, Gillian Reeves, Valerie Beral. Body mass index and incident coronary heart disease in women: a population-based prospective study. BMC Medicine 2013, 11:87

Packer, L. Oxidants, Antioxidant Nutrients, and the Athlete. Journal of Sports Science. June 1997. 15(3), 353-363.

Martarelli, D., Verdenelli, M., et al. Effect of a Probiotic Intake on Oxidant and Antioxidant Parameters in Plasma of Athletes During Intense Exercise Training. Current Microbiology. June 2011. 62(6), 1689-1696.