South Beach Dieet

Het South Beach Dieet
Volgens Agatston (de Amerikaanse cardioloog die het heeft bedacht) is het South Beach Dieet geen dieet, maar een manier van leven die ervoor zorgt dat mensen hun overtollig gewicht blijvend kwijtraken. De principes van het dieet zijn: weinig verzadigd vet en de goede koolhydraten. Dat wil zeggen dat vooral koolhydraatrijke voedingsmiddelen met een lage glycemische index, zoals groente, volkoren graanproducten en fruit gegeten moeten worden. Het dieet bestaat uit drie fasen.

Fase 1: Ontwennen
De eerste fase moet 2 weken worden gevolgd. In deze periode valt men 3,5 tot 6 kilo af. Deze fase is bedoeld om te ontwennen. Men moet als het ware afkicken van voedingsmiddelen met veel geraffineerde koolhydraten: de producten waar men dik van is geworden, zoals wit brood, snoep en koek. In deze fase wordt ook het proces van afvallen op gang gebracht.
Het voedingspatroon in deze eerste 2 weken bestaat uitsluitend uit mager vlees, magere vis, groente, een beperkte hoeveelheid magere kaas en maximaal 250 milliliter magere melk. Voor de bereiding wordt uitsluitend olie geadviseerd.

Fase 2: Geleidelijk afvallen
De tweede fase moet worden volgehouden tot het streefgewicht is bereikt. Het tempo van afvallen moet 0,5 tot 1 kilo per week zijn. In deze fase mogen aan het voedingspatroon van fase 1 geleidelijk de ‘goede koolhydraten’ worden toegevoegd: fruit en volkoren graanproducten.
In de voorbeeldmenu’s is de hoeveelheid volkorenproducten voor Nederlandse begrippen echter zeer beperkt.

Fase 3: Gewichtsbehoud
De derde fase moet voor gewichtsbehoud zorgen. In principe mag alles weer gegeten worden. Het voedingspatroon bestaat uit drie maaltijden, die zodanig moeten verzadigen dat er geen behoefte is aan tussendoortjes. Qua samenstelling wordt voortgeborduurd op het voedingspatroon van de tweede fase: magere dierlijke producten, groente, fruit en volkoren producten. Het blijft wel een patroon met veel mager vlees en groente.
Personen die in de tweede of derde fase weer aankomen, worden aangeraden om een aantal dagen fase 1 te volgen en vervolgens weer door te gaan met de fase waarin men zat.

Gewichtsafname door vochtverlies
Dit dieet komt voornamelijk in de eerste en tweede fase neer op een zeer eiwitrijke en koolhydraatarme voeding. Door de voorgeschreven keuze van magere dierlijke producten en het goede bereidingsvet zal het gehalte aan verzadigd vet niet erg hoog zijn.
De snelle gewichtsafname in de eerste fase wordt voor een deel veroorzaakt door vochtverlies. Door de lage energetische waarde van de voeding worden de glycogeenvoorraden in het lichaam verbruikt. Dit gaat gepaard met een aanzienlijk vochtverlies. Dat mensen die dit dieet volgen zeggen geen honger te hebben, lijkt te verklaren door het hoge eiwitgehalte in de voeding dat een goede verzadiging geeft.

Hoewel er geen langetermijnstudies naar de gezondheidseffecten van dit dieet bekend zijn, lijken er fysiologisch gezien geen grote nadelen van te verwachten. Wel zal het eiwitgehalte in elk geval rond de door de Gezondheidsraad gestelde aanvaardbare bovengrens van inneming liggen. Voor gezonde mensen hoeft dit geen bezwaar te zijn.

Niet genoeg vezel en vitamine A
Het meest van belang zijn de gezondheidsaspecten van fase 3. Deze fase is immers bedoeld voor gewichtsbehoud en zal daardoor langdurig gevolgd worden. Een belangrijk positief aspect van de derde fase vormen de drie hoofdmaaltijden met een hoge verzadigingswaarde. In combinatie met het advies om de voeding zorgvuldig te plannen vormt dit een goed uitgangspunt voor een voeding gericht op gewichtsbehoud.

Ook in fase 3 is de voeding nog zeer eiwitrijk. Door het toch nog beperkte gebruik van volkoren producten zal de voeding in deze fase, ondanks het ruime gebruik van groente, niet genoeg vezel bevatten. Op dit punt komt de voeding dan ook niet overeen met de aanbevelingen voor een gezonde voeding.

Een kanttekening is dat de voorziening met vitamine A (retinol) op den duur wat krap kan worden. Door het gebruik van magere producten en olie voor de bereiding is de inneming van vitamine A laag. Het is de vraag of deze voldoende wordt gecompenseerd door het caroteen (dat in het lichaam wordt omgezet in vitamine A) uit de ruime consumptie van groente.