Het hormoonbalans dieet

De Hormoonfactor

Veel huidige diëten, trainingsmethoden en leefstijladviezen brengen uw hormonen uit balans! Daardoor wordt u futloos, ongezond en dik.

Punten- en crashdiëten zijn enkele voorbeelden van diëten die geen rekening houden met uw hormonen. In het begin vliegen de pondjes eraf, maar later vliegen ze er weer aan met nog een extra schepje vet erbovenop.

Gaat u door met het denken vanuit een lage inname van energie en een zo hoog mogelijk verbruik ervan, dan gaat u de strijd aan met uw hormonen. Die strijd wint u nooit!

Personal trainer ir. Ralph Moorman ontwikkelde daarom een fitness- en voedingsprogramma dat op natuurlijke wijze het hormonale systeem terug in evenwicht brengt.

Een goede hormonale balans zorgt ervoor dat uw gezondheid en conditie optimaal is, dat u zich energiek en opgewekt voelt en u geen overgewicht heeft. Moorman ontwikkelde zijn hormoonbalansprogramma speciaal voor zijn klanten, onder wie televisie persoonlijkheden, politici, artsen, fotomodellen en mensen met uiteenlopende ziektebeelden.

Nu deelt Moorman zijn exclusieve methode met het grote publiek. Een uitgebreide uitleg over de negen belangrijkste hormonen die uw gewicht bepalen, hoe u onevenwichtigheden tussen deze hormonen bij uzelf kunt herkennen en hoe u de hormonen weer in balans krijgt, heeft hij beschreven in zijn eerste bestseller ‘De Hormoonfactor.

Hierin worden de vier belangrijkste pijlers van zijn programma behandeld: VOEDING, TRAINING, STRESSBEPERKING EN HORMOONTHERAPIE.

Ralphs tweede boek ‘Het Hormoonbalansdieet’ is een complete uitwerking van de eerste pijler VOEDING.

“Vrijwel iedere reactie in het lichaam staat onder hormonale regie en dus bepalen hormonen alles in het lichaam. Met mijn programma is het mogelijk hormonen positief te beïnvloeden, waardoor er grote sprongen op het gebied van gezondheid gemaakt kunnen worden!”

Voeding

Voeding

Door zijn studie levensmiddelentechnologie aan de Wageningen Universiteit heeft Ralph Moorman van dichtbij kunnen zien hoe voedingsgrondstoffen bewerkt worden tot de eindproducten die in de supermarkt naar u lonken.

Gelooft u, wat er in de fabriek met voeding gedaan wordt, heeft meer met chemie dan met kookkunst te maken.

Door voeding sterk te verhitten, mechanisch te bewerken en van allerlei chemische toevoegingen te voorzien, wordt het verpest. Al die kant- en klaarmaaltijden, blikken en dozen waar ‘verrijkt met vitamines’ en ‘goed voor hart- en bloedvaten’ op staat, kunt u maar beter links laten liggen.

Hieronder enkele voorbeelden van de basisregels die Ralph Moorman voor u heeft samengesteld.

  • Eet zoals de natuur het bedoeld heeft
  • Beperk de gluten- en zuivelinname
  • Eet vezelrijke voeding
  • Mijd kunstmatige toevoegingen
  • Maak gebruik van plantaardige hormonen

 

“Ik wil de vraag in de supermarkten veranderen naar verantwoorde producten. Meer ecologische, biologische en fair trade producten die zo min mogelijk bewerkt zijn, veel minder suiker en geen chemische toevoegingen. Maatschappelijk ziektes worden hierdoor teruggedrongen.”

Training

Training

Lang en zwaar sporten is slecht voor uw hormonen en uw figuur!
Sporten met als doel calorieën verbranden heeft ook geen zin. Waarom eigenlijk niet?

  • U verbrandt tijdens een lange, zware cardiosessie te weinig om echt af te vallen
  • U verbrandt niet alleen vet maar ook spieren
  • U verstoort de hormonen die u slank moeten houden

Kort en intensief bewegen is de beste manier om een optimale hormoonbalans te bereiken. Daarom duurt een hormoonbalans-workout nooit langer dan 60 minuten. De ideale workout voor een gemiddeld persoon bestaat uit een combinatie van 40 minuten krachttraining en 20 minuten cardiotraining. Twee keer tot drie keer per week trainen is meestal voldoende.

Streef tijdens het sporten naar de volgende drie doelen:

  • Activeer de juiste hormonale systemen
  • Vergroot de spiermassa
  • Verbeter de conditie

 

“Een strak gevormd lichaam bestaat doorgaans uit gezonde spieren en weinig ongezond vet. Ik adviseer u om vaker in de spiegel te kijken dan op een weegschaal te gaan staan. Spiermassa is namelijk zwaarder dan vetmassa.”

Stressbeperking

Stressbeperking

Veel mensen denken dat je door stress mager wordt, maar dat is niet helemaal waar. Wie veel stress heeft, maakt veel van het stresshormoon cortisol aan.

Cortisol zorgt voor de afbraak van spierweefsel, terwijl spierweefsel juist zo belangrijk is voor het basaalmetabolisme ofwel de ’24-uursverbranding’.

Cortisol verhoogt de bloedsuikerspiegel, die vervolgens met een hoge aanmaak van insuline in toom gehouden moet worden. Veel insuline betekent dat u sneller energie als vet opslaat – vooral in de buikstreek – en minder vet verbrandt.

Mensen die veel stress hebben, zijn daarom geneigd vooral rondom het middel uit te dijen terwijl hun ledematen door spierverlies dunner worden. Typische stresskippen hebben magere armen, benen en billen, terwijl de buik uitpuilt.

Stress is ook mede een oorzaak van insulineresistentie en suikerziekte, aandoeningen die vaak gepaard gaan met overgewicht. Bij langdurige chronische stress zorgt de permanent verhoogde cortisol productie ervoor dat receptoren voor cortisol in de lichaamscellen ongevoeliger worden.

 

“Maak u niet dik!”

Hormoontherapie

Hormoontherapie

Veel mensen denken bij hormonale therapie aan sportdoping. Dit is een groot misverstand. Bij doping in de topsport worden flinke overdoseringen chemische hormonen gebruikt. Bij hormonale therapie worden bio-identieke hormonen gebruikt. Dit zijn dezelfde hormonen die in het lichaam voorkomen.

Bio-identieke hormoonsupplementie kan worden ingezet bij zware (medische) hormonale tekorten. Als de juiste dosering wordt gebruikt kan dit allerlei gezondheidsklachten oplossen. Ik geef mijn advies tot gebruik van bio-identieke hormonen in overleg met een arts.

Een andere toepassing van hormonale therapie is anti-aging. Naarmate we verouderen worden verschillende hormonen steeds minder aangemaakt. Voorbeelden zijn; testosteron, groeihormoon, oestrogeen en progesteron.
Vele ouderdomsklachten kunnen verdwijnen als de hormoongehaltes van het bloed met hormonale therapie worden opgekrikt naar jeugdige levels.

 

“Hormoontherapie werkt alleen goed bij een optimale voeding, goede training en stressbeperking. Anders is het water naar de zee dragen.”

Hormonen

Als ik tegen een nieuwe klant over hormonen begin, wordt er vaak lacherig gereageerd en volgen er meteen opmerkingen over seksueel gedrag, menstruatie en de overgang. Deze voorbeelden hebben inderdaad met hormonen te maken, maar wat weinig mensen weten, is dat vrijwel álle processen in het lichaam onder hormonale controle staan.

Het lichaam is een verzameling van miljarden cellen die allemaal met elkaar samenwerken. De broodnodige communicatie tussen al deze cellen wordt onder meer door hormonen verzorgd. Vanuit de klieren en hormoonproducerende weefsels worden ze door het bloed naar alle cellen tot in de verste uithoeken van uw lichaam vervoerd.

Voorbeelden van klieren zijn de schildklier, de hypofyse, de eierstokken (bij vrouwen), de testes (bij mannen) en de bijnieren. Schildklierhormoon, insuline, adrenaline en de geslachtshormonen oestrogeen en testosteron zijn enkele bekende voorbeelden van hormonen, maar er zijn er veel meer. In totaal circuleren er honderden hormonen in uw bloed.

Hormonen sturen onder meer de groei, de stofwisseling en het immuunsysteem en zij zorgen voor een harmonisch verloop van de verschillende orgaanfuncties. Bij vrijwel alle gezondheidsklachten, ziektes, gedragsstoornissen en verouderingsverschijnselen spelen ze een rol.

Hormonen bepalen ook hoe hoog uw energiegebruik is en regelen zelfs uw energie-inname; honger en verzadiging staan namelijk onder hormonale regie. Verder bepalen hormonen of spiermassa opgebouwd of afgebroken wordt en beslissen of energie wel of niet als vet in uw buik en billen wordt opgeslagen.

Bij de meeste mensen raken de hormonen verstoord door slechte eetgewoonten, te veel stress en een verkeerd bewegingspatroon.

In mijn boek ‘De Hormoonfactor’ ga ik dieper in op de werking van de hormonen. Ook kunt u hierin een checklist en een zelftest vinden!

 

“Hormonen: If you can’t beat them, join them”

 

BESTEL NU BIJ BRUNA HET HORMOONBALANSDIEET 

(Aan u de keus bezorgen of afhalen in de winkel)

De Hormoonfactor momenteel uitverkocht.