Buikvet

BUIKVET

 

Wat is de beste aanpak voor een six-pack
Een strakker buik, of een zogenoemde ‘six-pack’ is een droom van veel volwassenen. Als je op middelbare leeftijd bent, teveel eet of een biertje teveel hebt gedronken, dan is de kans groot dat je een zwembandje hebt waar je graag van af wilt. Wat is de beste strategie om van dat overtollige vet af te komen? Is het echt zo simpel om bepaalde etenswaren te laten staan, op dieet te staan, of bepaalde oefeningen te doen?

Het antwoord voor een plattere buik.

Wanhoop niet; je kan van het overtollige vet af komen maar er is geen geheime formule voor.

Er is geen magisch drankje, dieet, voedingsmiddel of oefening die specifiek het buikvet verbrandt. Maar het goede nieuws is dat buikvet het eerste verdwijnt als je begint met afvallen.

Of je nu een ‘appel’ figuur met overtollig buikvet, of ‘peervormig’ bent met wijde heupen en dijen. Zodra je gaat afvallen zal je naar ratio het meest rondom de buikstreek afvallen dan ergens anders.

99 procent van de mensen die afvallen zullen meer rondom de buikstreek afvallen dan van het bovenste deel van het lichaam.

En waarom is dat dan wel? Vet rondom de ingewanden (buik) heeft een hogere metabolische activiteit en makkelijker kwijt te raken dan onderhuids vet, vooral als je er veel van hebt. En hoe meer je afvalt, des te groter is de kans dat je buikvet kwijtraakt.

 

Personen met zeer veel overgewicht zullen sneller resultaat zien rondom de buikstreek dan iemand die minder buikvet heeft.

Kunnen volgranen producten helpen om buikvet kwijt te raken?

Een recent onderzoek gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition toont aan dat een calorie gecontroleerd dieet dat rijk is aan volle granen producten extra vet verbranden rondom de buikstreek van de proefpersonen.

De proefpersonen die de volle granen producten kregen verloren meer gewicht rondom de buikstreek dan de proefpersonen die geen volle granen producten kregen.

Volle granen beïnvloeden de glucose en insuline respons en maken het makkelijker om de vetopslag aan te spreken.

Door het eten van geraffineerde voeding zoals witbrood, worden een aantal processen in werking gezet, startend met een hoog bloedsuiker gehalte. Deze wordt op zijn beurt opgevolgd door een verhoogde insuline afgifte wat kan zorgen voor een verhoogde vetopslag. Het eten van voeding rijk aan volle granen (die ook rjk zijn aan vezels) helpen om de insuline gevoeligheid te vergroten. Dit zorgt ervoor dat het lichaam efficienter gebruik maakt van de bloedglucose, zorgen voor een lagere bloedsuikergehalte en verlaagt de vetopslag.

Volgens Rosenbloom zijn het eten van alleen volle granen eten voor veel mensen een onrealistisch opgave. In plaats daarvan stelt ze voor om daar waar mogelijk is volle granen producten te gebruiken, aangezien deze ook vol zitten met vezels en daardoor een langer gevoel van verzadiging geven. Dit zal je weer kunnen helpen om toch minder geraffineerde voeding te nuttigen omdat je minder honger hebt over langere periodes.

Kunnen onverzadigde vetten buikvet verdrijven?

Een recent uitgekomen dieetboek oppert het idee dat je (buik)vet kan laten verdwijnen door het eten van een 1600-calorien dieet dat rijk is aan onverzadigde vetten.

De meeste mensen zullen gewicht verliezen op een 1600-calorien dieet. En het behoeft geen vraag te zijn dat als je toch vet moet eten, je kiest voor de onverzadigde variant die o.a. te vinden is in advocados, noten, zaden, olijven, sojabonen en olijfolie met bewezen voordeelvoor de gezondheid, zoals het verkleinen van het risico op hart- en vaatziekten.

Maar dit zijn niet de magische voedingsmiddelen als het komt op het aanpakken van buikvet. Ondanks dat onverzadigde vetten gezond zijn blijven het toch vetten, met negen calorien per gram. Ruim twee keer meer dan koolhydraten of eiwitten die vier calorieën per gram bevatten.

Je kan niet ongecontroleerd deze vetten eten, dit zal de goede werking van onverzadigde vetten teniet doen door het extra gewicht dat je aankomt, waarschuwt Roosenbloom.

Kan je van trainen een strakke buik krijgen?

Van honderden crunches per dag zul je geen strakke  buik krijgen als je moet afvallen. Als je buikspieren niet verschuilt gaan overtollig vet kunnen buikspieroefeningen je helpen om er strakker en slanker uit te zien. Maar deze oefeningen zullen je niet verlossen van overtollig vet.

Als je blijvend wilt afvallen zul je gezind moeten eten en regelmatig moeten trainen, zo rond de 60 minuten per dag van een middelmatig inspanningsniveau zoals in een stevig tempo lopen, zegt Roosenbloom.

Hoe harder je traint, des te sneller zal het buikvet verdwijnen.
De risico’s van overtollig buikvet Waarom is het zo belangrijk om buikvet kwijt te raken? Rondlopen met overtollige kilo’s rond je midsectie is een ongezonde zaak. Het is levert een groter gezondheidsrisico dan overtollig vet rond de heupen en dijen, omdat orgaanvet gevaarlijker is voor je gezondheid dan onderhuids vet.

Extra vet rondom de midsectie wordt geassocieerd met meerdere gezondheidsrisico’s zoals hart- en vaatziekte, diabetes en meer.

Is jouw middel te groot?

Naast de body mass index (BMI), is het meten van de buikomtrek een simpele maar betrouwbare test voor het meten van je gezondheid, om je gezondheid, gewicht en verborgen vet, zegt Roosenbloom.

Om je iegen risico te meten maak je gebruik van een zacht meetlint. Ga op de grond liggen en trek het meetlint om je midsectie (boven de heupen en onder de navel). Meet zonder dat je je adem inhoudt of je buik intrekt.

Als de gemeten omtrek van je middel groter is dan 1 meter (voor mannen) of 87,5 (voor vrouwen) dan heb je teveel buikvet en heb je een groter risico voor hartziektes en andere aandoeningen. Een van de beste dingen die je kan doen voor je gezondheid is afvallen, zegt Rosenbloom.

De meeste onderzoeken wijzen uit dat een calorie gecontroleerd dieet dat rijk is aan fruit, groene thee, volle granen, magere melkproducten, bonen, noten, zaden, mager vlees, vis, eieren en gevogelte de basis is voor een dieet dat alle benodigde nutriënten biedt om je buikvet te lijf te gaan.

Het echte geheim om je buikvet kwijt te raken is een gebalanceerd, calorie gecontrontroleerd dieet en trainingen voor minstens 1 uur per dag.

Auteur: Kathleen M. Zelman, MPH, RD, LD